#какдаучим 03: За подчертаването

 Подчертаването. Може би поставям един твърде усилен акцент върху този въпрос, но всеки си има своята „прекаленост“ в ученето и по-добре вашата да е подчертаването, а не конспектирането или, сещам се за един преиндустриален реликт  – „разказването на глас“. Надявам се никой да не времегуби с последното. Подчертаването е далеч по-времеспестяващо, а в перспектива е и по-полезно. В тази връзка:

Етично ли е да подчертаваме? Разбира се! Стига книгата да не е чужда. Оставете възклицанията за това, как книгата трябва да се пази, как трябва да остане спретната и красива, как „обичам аромата на новите книги“. Най-добре изглеждат непрочетените книги. Добре изглеждащи трупове, които така и не успяват да отложат плодотворната си познавателна тиня на дъното на вашето съзнание. Кое е по-ценно: да знаем, подчертавайки или да имаме хубава библиотека?

Защо подчертаваме? Подчертаването ни събужда. Доказано е, че четем по-бързо и по-концентрирано, когато водим зеницата си с някаква показалка (да, правили сте го в малките класове). Когато подчертавате определен пасаж всъщност прочитате-връщате се-подчертавате, прочитайки наново – в резултат подчертаното се разбира и запомня по-ефективно. Цветните линии по правилно подчертаните текстове ни показват тяхната структура, припомнят ни хода на собствената ни мисъл, когато четем повторно текста. Създават предпоставки за активирането на зрителната ни памет. В хода на преговора можете просто да прочетете подчертаното.

Как да подчертаваме. С мъдрост. Какъв е смисълът да подчертаете всичко, освен ако така не искате просто да покажете, че не умеете да извличате главното? Вгледайте се в острието на вашия подчертаващ маркер – то неслучайно е така многостенно и ви дава възможности за различни видове подчертаване, които трябва да се превърнат в кодираща система. Например: подчертаването с линия под съответния текст (в междуредието) може да означава, че нещо е важно. А дебелото подчертаване върху самия текст: структуроопределяща част – нова точка във въображаемия план на текста. Това по-привличащо вниманието подчертаване можете да използвате и за най-важните формулировки в текста.

И един пример: Подчертаваме статията „Правната догматика“ (сп. Съвременно право, бр. 3/2002 г., стр. 7 – 18), използвайки гореизложените насоки. В електронен вариант не разполагам с възможността за подчертаване в междуредието, затова важното е в жълто, а структуроопределящите пасажи и важните дефиниции – в зелено. На втората страница обаче ще забележите и синьо. С него искам да ви покажа, че ако подчертавате пестеливо основни ключови думи, подреждайки ги по-възможност в колона, получавате едно кратко резюме на текста, което в бъдеще ще ви позволява с един поглед (бърз, прорязващ отгоре надолу) да „прочетете целия (вече обработен) абзац“. Това е една полезна техника, която можем да си позволим да взаимстваме от бързото четене (speed readin виж => линка). Но за него друг път.

Послепис: Ами ако смартфоните ви могат да ви помогнат още повече в подчертаването? Ако имате достъп до съответната книга в електронен вариант и използвате програма за четене (читалка) като EBook Reader & Free ePub Books от Google play (виж линка), например, можете да подчертавате с едно движение на ръката и после да експортирате всички подчертани пасажи в текстов файл, който да използвате за преговор или цитиране. Преговор или цитиране не включва преписване. Не забравяйте, че леля ви Немезида обича да цитира чл. 163, ал. 9 от Правилника за устройството и дейността на Софийския университет, където пише, че „студент, който при проверка на знанията въвежда в заблуждение чрез преписване, подсказване и други подобни, се наказва“ – във връзка с чл. 137, ал. 2 – с наказание, дори до изключване без право да се обучава в Университета. 😉

Успех! Non vitae sed scholae discimus!

Коментарите и въпросите се приветстват. Ако сметнете тази статия за полезна, можете да я споделите сред Вашите колеги и в социалните мрежи. Увеличаването на броя на активно и ефективно учещите студенти способства подобряването на учебната среда и в крайна сметка (дай Боже!) увеличава качеството на Вашето образование.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

Connecting to %s