#какдаучим 04: Оставете Фейсбук!

Защо? Навярно забелязвате негативни ефекти: изписвате „f“ веднага, щом отворите браузъра си; използвате смартфона преимуществено като фейсбук-приемник; цикличността на разглеждането на скучната лента, което ви разсейва, дори отегчава, но се завръщате отново към нея след най-много 15 минути. Казвате, че не е форма на пристрастяване? Сещам се за онзи анекдот, разказващ, как да се хвалиш, че не гледаш телевизия, а да стоиш постоянно в Интернет е все едно, пристрастен към хероина да се хвали, че е отказал тревата…

Ученето и едновременното ползване на социалните мрежи са несъвместими. Изследвания твърдят, че превключването от нещо „не чак толкова интересно“ (овладяването на конспекта) към нещо „интересно“ (мрежата) води до изтикване на заден план на току-що прочетеното. Така процесът на запомнянето, който продължава и след прочитането на съответния пасаж, се прекъсва.

Фейсбук освен всичко друго е и свърталище на лошите учебни практики като разпространяването на слухове, подготовката по „апокрифи“, който ваши колеги услужливо поместват в „групата на групата“ (за това отделно в #какдаучим 06: Апокрифи, лекции, учебници). И най-лошото: фб стимулира едно негативно психологическо развитие на вашата сесия. Чрез един особен вид дезинформация, той поражда вътрешни конфликти. Обременени от тях, учите разсеяно и неефктивно. Конкретно:

1) Наблюдавате, как вие учите, а хората живеят. И това особено важи за лятната сесия (и отвъд студентските ви години също, защото когато се влеете в редиците на офисния планктон, първо се оплаквате, че „другите се снимат от плажа“, а отивайки и вие най-сетне там, също се снимате, за да продължи карнавала, смятащ, че „живея тогава, когато това виждат другите“).

2) Виждате една създавана чрез егоцентрични постове видимост, която твърди, че „другите учат повече“, „другите учат по-добре“. Смятате ли, че възторжените постове на тема „колко много уча“ не са само поза?

3) „Почивате си чрез фейсбук“, но така не получавате физиологическа отмора, спаружени и взрени пред/в компютъра, а психологическа натовареност заради 1), 2) и поради простата причина, че се увличате в разглеждането на картинки и накрая 4) чувствате вина, че сте загубили много от времето си за учене.

Няколко възможни решения:

  • Състезавайте се със себе си за това, колко време няма да използвате фейсбук.
  • Ако състезанието завърши с неуспех – сменете паролата си чрез труднозапомняща се (има сайтове, служещи като random password generator) и я скрийте от себе си за известно време. Още по-добре – дайте я на доверен човек, който да я съхранява – защо не по време на сесията въобще.
  • Ако смятате, че не можете да живеете без съобщенията си, то поне може да гледате единствено и само тях – като въведете сложната random генерирана парола в приложението Messenger на телефона си, без да влизат в пълноценната версия на фейсбук.

Просто опитайте! Може да ви хареса и за след сесията!

Успех! Non vitae sed scholae discimus!

Коментарите и въпросите се приветстват. Ако сметнете тази статия за полезна, можете да я споделите сред Вашите колеги и в социалните мрежи. Увеличаването на броя на активно и ефективно учещите студенти способства подобряването на учебната среда и в крайна сметка увеличава качеството на Вашето образование.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

Connecting to %s